MODUL 2
Tingkatan : 4
MODUL 2 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Mellisa ( Abdullah Hussain)
Genre: Cerpen
Fokus Utama: 8.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
Aras 1(i) Menghubungkait topik dengan pengalaman dan pemerhatian untuk mengemukakan idea yang
bernas
Fokus Sampingan: 2.3 Memperkuatkan hujah dengan menggunakan contoh dan bukti.
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara terhadap isu yang dikemukakan.
Aras 2(ii) Menyokong hujah dengan mengemukakan contoh dan bukti daripada pelbagai sumber rujukan
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Memperolehi isi-isi penting berkaitan laras sejarah.
ii. Membaca petikan teks cerpen dengan menggariskan kata kunci dalam teks.
iii. Melakarkan peta minda.
iv. Menulis karangan yang bertemakan kepentingan semangat patriotisme.
Kemahiran Bahasa: Fokus Utama: Kemahiran Membaca
Fokus Sampingan: Kemahiran mendengar
Kemahiran menulis
Sistem Bahasa:
Tatabahasa:
Kosa Kata: Umum: gesit, sirnalah, menguning
Istilah: sistem, dokumen, polarisasi
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Sejarah, Sosiologi
Nilai: Cinta Kepada Negara, hormat-menghormati, persahabatan, perpaduan kaum.
Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran Berfikir
- menyusun maklumat
- menjana idea.
Belajar Cara Belajar
- membaca luncuran
- menulis cepat
Konstektual
- menghubungkaitkan pengalaman dengan isi pelajaran
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan | ||||||||||
1
|
Lirik Lagu: Satu Malaysia Murid menyanyikan lagu Satu Malaysia.
i. Murid semua diminta berdiri sambil menyanyikan lirik lagu yang diedarkan. ii. Murid membayangkan kumpulan koir Pelajar Lim Kok Wing membuat persembahan (aktiviti apresiasi deria) iii. Guru memberi ulasan tentang cabaran dan dugaan yang ditempuhi oleh masyarakat semasa peristiwa 13 Mei. Contoh
|
Objektif (i) Tercapai
| Edaran Lampiran 1
KB- menjana idea
| ||||||||||
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan | ||||||||||
2
|
Idea Utama i. Secara berkumpulan murid berbincang dan menggariskan kata kunci dalam teks.
ii. Murid menyenaraikan kata kunci yang dicatat dengan kumpulan untuk membuat bading beza.
iii. Murid membina ayat daripada kata kunci.
|
Objektif (ii) tercapai |
Konstruktivisme | ||||||||||
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan | ||||||||||
3
|
Perkembangan Kata kunci
i. Murid dalam kumpulan berbincang dan meluaskan kosa kata untuk menulis isi penting karangan yang bertemakan kepentingan semangat patriotisme.
a. Keakraban masyarakat majmuk mengiatkan kegiatan ekonomi. b. Hubungan yang akrab antara pemimpin aset kestabilan politik dan sosial.
a. Peristiwa hitam menjadi pendoman generasi masa kini. b. Kepimpinan masa kini menjalankan pelbagai usaha membendung peristiwa 13 Mei berulang semula..
ii. Murid berbincang dalam kumpulan masing-masing dan melakarkan peta minda menggunakan kertas mahjung.. iii. Murid membentangkan hasil perbincangan kumpulan masing-masing. iv. Murid menulis karangan bertemakan kepentingan semangat patriotisme
|
Objektif (iii) tercapai
Objektif (iv) tercapai
i |
Konstruktivisme
Kertas mahjung dipamerkan di sudut bahasa Melayu.
| ||||||||||
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan | ||||||||||
4
|
|
|
|
Lampiran 1: Lirik Lagu :Satu Malaysia
Lirik Lagu Satu Malaysia - Koir Pelajar Lim Kok Wing Verse 1 Verse 3 Chorus Chorus x2
Dunia kian berubah Bermulanya sekarang
Perubahan melingkari Perjalanan dilaksana
Melaksana hasrat hati Seia sekata sehati dan sejiwa
Kejayaan terbukti
Verse 2 Verse 4
Dunia yang megah Membina masa hadapan
Dengan misi yang gagah Menuju kejayaan
Kerana perpaduan Kita semua rakyat Malaysia
Kita masih bersama Harmoni, saling menghormati
Kita satu bangsa, Kita satu Negara Kita satu bangsa, Kita satu Negara
Kita satu matlamat, oooo Kita satu matlamat, oooo
Kita satu bangsa, satu Negara Kita satu bangsa, satu Negara
Kita satu Malaysia Kita satu Malaysia
No comments:
Post a Comment