MODUL 1
Tingkatan :1 Dinamik
MODUL 1 |
Masa : 8.10 – 9.30
Tajuk : Trauma Embah
Genre: Cerpen
Fokus Utama:. 12.5 Membina baris puisi dengan kemas dan indah
Aras 3 (ii) Menggunakan diksi yang sesuai untuk membina baris sajak berdasarkan tema tertentu.
Fokus Sampingan: 9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk
menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Menyatakan tiga pendapat daripada bahan rangsangan
ii. Menghasilkan sajak yang bertemakan pengorbanan seorang ibu
iii. Mendeklamasi sajak dengan sebutan jelas dan intonansi yang sesuai
iv. Membina enam simpulan bahasa daripada kata nama
Kemahiran Bahasa: Fokus Utama: Kemahiran Menulis
Fokus Sampingan: Kemahiran membaca
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Simpulan bahasa
Kosa Kata: Umum: embah,kasur
Istilah: telekomunikasi,, trauma
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pendidikan Moral/Pendidikan Agama Islam
Nilai: Mengenang jasa, hormat pada orang tua, pengorbanan, simpati
Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran Berfikir
- menunjuk bukti
- pembelajaran kontekstual
-
t;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; mso-border-top-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-left-alt:solid windowtext .5pt; mso-border-alt:solid windowtext .5pt;padding:0in 5.4pt 0in 5.4pt;height:.25in" valign="top" width="638">
INDUKSI SET
- Guru memaparkan slide lirik lagu Ibu Oh Ibu (dendangan Allahyarham P.Ramlee)
- Guru bertanya jika murid biasa mendengar lagu ini.
- Guru menyanyi bersama-sama murid lagu Ibu Oh Ibu
- Selepas menyanyi, guru bertanyakan kepada murid beberapa soalan:
(i) Pada pendapat murid, apakah tema lagu ini?
(ii) Mengapa kita harus sayang ibu?
(iii) Apakah cara-cara yang boleh murid lakukan untuk menunjukkan rasa sayang pada ibu?
- Murid memberi respon bagi setiap soalan yang ditanya.
- Guru terus mengaitkan lagu dan soalan-soalan tadi dengan tajuk pelajaran Trauma Embah karya Haryati Abu Nasir
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
1
|
Objektif (i) tercapai
| ||
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
2
3.
4.
|
Teater Bercerita
1. Guru memanggil beberapa orang murid yang telah maklum tugasan (Teater bercerita) yang bakal mereka persembahkan di hadapan kelas.
2. Seorang murid bertanggungjawab sebagai pencerita, membaca petikan cerpen di muka surat 116. (Lampiran)
3. Beberapa orang murid beraksi berdasarkan skrip cerita yang dibaca oleh pencerita.
4. Murid lain, disuruh membentuk tiga kumpulan dan bertanggungjawab melengkapkan grafik peristiwa penting. (Lampiran)
5. Berdasarkan grafik peristiwa, setiap kumpulan dikehendaki menghasilkan sajak yang bertemakan : Pengorbanan seorang ibu.
Teknik Adaptasi
6. Guru mengarahkan setiap wakil kumpulan mendeklamasikankan sajak yang telah dicipta di hadapan kelas
7. Guru menilai sajak yang dihasilkan .
Soalan pemahaman :
1. Guru menyuruh pelajar merujuk semula petikan di muka surat 116. 2. Guru memaparkan petikan secara slide. 3. Guru menerangkan kepada murid beberapa perkataan kata nama yang telah dihitamkan. 4. Contoh :
(i) anak (ii) kakak (iii) mata (iv) hati (v) roda (vi) ibu
5. Guru menyuruh pelajar berbincang secara berpasangan , menukarkan enam kata nama yang dihitamkan dalam petikan menjadi beberapa simpulan kata yang sesuai dan menulis makna simpulan kata yang dibina.
Contoh : anak ( anak angkat, anak tunggal) Kakak ( kakak angkat)
6. Guru menyuruh sekurang-kurangnya enam orang murid menulis hasil perbincangan di papan tulis.
7. Guru menilai simpulan kata dan makna yang ditulis di papan tulis.
8. Guru menyuruh murid lain mencatat catatan di papan tulis .
9. Untuk pengayaan, murid membina enam ayat daripada simpulan kata yang dibina.
Penutup :
1. Guru bertanya kepada pelajar mesej yang terdapat dalam cerpen Trauma Embah 2. Pelajar menyatakan secara lisan mesej yang mereka pelajari daripada cerpen.
|
Objektif (ii) dan (iii) tercapai
Objektif(iv) tercapai
|
Teater bercerita: - Seorang pencerita menyampaikan cerita dan beberapa orang murid beraksi mengikut watak dalam cerita tersebut.
BBM: Grafik peristiwa penting
Teknik Adaptasi: Murid mencipta karya dalam bentuk genre lain berdasarkan sesuatu genre. KBKK: Borang grafik peristiwa
Pembelajaran Konstruktivisme
KBKK: Belajar Cara Belajar
|
|
|
|
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
3
|
|
i |
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
4
|
|
|
|
Lampiran
Lampiran : Petikan Lirik Lagu Petikan : Muka surat 119 Ibu faham kini. Pada usia menjangkau lapan puluh tahun, embah dibayangi kisah silamnya yang begitu menekan. Ibu sedar kini emabh sedang berdepan dengan trauma. Ibu ceritakan apa yang dialami kepada kakak tirinya yang datang melawat embah. Rupanya, embah pernah kehilangan dua orang anak lelaki yang masih kecil dalam masa satu minggu. Seorang berusia tiga bulan, diserang demam panas. Dan seorang lagi berumur dua tahun, terjatuh ke dalam kolam di belakang rumah. Kepiluan dan keharuan yang mencengkam jiwa embah terpaksa dipendam hingga kini kerana datuk melarang embah meratapi pemergian mereka . Datuk benci melihat embah menangis. Mendengarkan cerita ibu, air mata kakak tirinya jatuh berjuraian. Begitu berat penderitaan embah. Jiwanya tertekan. Perasaan hiba terpaksa disimpan jauh dalam hati. Kelmarin aku ke rumah ibu lagi. Kulihat embah semakin cengkung. Kukucup dahi embah. Kulihat tulang di dada embah membukit. Tubuh embah tinggal tulang dan kulit. Kulihat ibu masih seperti dulu. Tampak muda dan bertenaga walaupun terpaksa meninggalkan dunia niaga kerana menjaga embah. Mengangkat embah ke kerusi roda, memandikan, memakai lampin walaupun embah buka dan lemparkan akhirnya, menyuapkan bubur nasi, dan memberi air susu yang dicampur pelbagai vitamin. Ibu lakukan semua itu setiap hari tanpa merungut. Abah sentiasa di sisi ibu memberi sokongan moral setinggi-tingginya.
Lampiran : Grafik peristiwa penting
No comments:
Post a Comment