MODUL 1
Tingkatan : Empat
MODUL 1 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Syair Siti Sianah
Genre: Puisi Melayu Tradisional
Fokus Utama: 1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat
Aras 2 (ii) Berkongsi idea yang bernas dengan menokok tambah dan mengukuhkan
idea dengan menggunakan variasi ayat yang gramatis dan jelas maksudnya
Fokus Sampingan: 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.
Aras 1 (i) Menentukan dan menganalisis idea dan isi yang bernas untuk menghasilkan
karya prosa.
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Menyatakan maksud yang tersurat dalam syair.
ii. Membincangkan maksud tersirat yang terdapat dalam syair secara berkumpulan.
iii. Berbincang dalam kumpulan untuk mendapatkan kata sepakat menentukan penanda wacana dan kosa kata.
iv. Menghasilkan satu perenggan karangan jenis naratif berdasarkan tiga rangkap naratif.
Kemahiran Bahasa: Fokus Utama: Kemahiran Berututur dan mendengar
Fokus Sampingan: Kemahiran menulis
Sistem Bahasa: Sebutan dan intonasi
Tatabahasa:
Kosa Kata: Umum: cemara, kepik
Istilah: taji beradam
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pendidikan moral dan agama.
Nilai: Sopan-santun, berbudi bahasa.
Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran berfikir
- mengkonsepsikan idea daripada bentuk puisi kepada prosa.
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
1
|
Induksi Set
i. Murid berkongsi maklumat dengan rakan-rakan dan guru tentang aliran fesyen remaja masa kini.
ii. Murid ditunjukkan dengan gambar-gambar remaja yang liar dan yang sopan.
iii. Murid membuat perbandingan antara kedua-duanya dan memberi komen mana-mana yang buruk dan baik.
iv. Murid diperdengarkan lagu syair dari salah seorang murid.
|
|
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
2
|
Idea Utama
i. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan. Kumpulan 1 dan 2 diminta membincangkan maksud tersurat dalam setiap rangkap manakala kumpulan 3 dan 4 akan membincangkan maksud tersirat syair dalam setiap rangkap. Guru mengedarkan kertas mahjung dan “marker pen”
ii. Ketua kumpulan membentangkan hasil kerja kumpulan masing-masing di hadapan kelas. Guru memberi komen dan membuat penambahbaikan.
iii. Ahli-ahli kumpulan lain diminta supaya menyumbangkan idea mereka bagi membuat penambahbaikan hasil kerja kumpulan lain.
|
Objektif 1 Tercapai |
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
3
|
Kemahiran Menulis
i. Berdasarkan bahan yang dipamerkan, murid diminta berbincang untuk menokok tambah perenggan dengan kosa kata yang baru, menukar struktur ayat dan menambah penanda wacana untuk menggabungkan idea dalam perenggan.
Contoh : Penggantian kosa kata
Roma – bulu roma Kepik – kemik Cemara – rambut palsu Pupuri – lumuri
Contoh : penanda wacana
Selain itu, justeru itu.
Contoh menukar struktur ayat :
Setengahnya perempuan terlalu janggal (baris asal)
Segelintir golongan wanita kelihatan agak pelik (baris yang ditukar struktur ayat)
|
Objektif 3 tercapai
|
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
4
|
i. Murid menyalin semula perenggan yang telah dibuat penambahbaikan di dalam buku latihan masing-masing.
|
Objektif 4 tercapai. |
|
Lampiran
No comments:
Post a Comment