DRAF 1
Tingkatan : 1 Cerdik
DRAF 1 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Kasut Kelopak Jantung
Genre: Cerpen
Fokus Utama: 1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan
Aras 1(v) Mengemukakan soalan mudah untuk berkongsi idea, pengetahuan serta pengalaman, dan memberikan
jawapan yang sesuai dalam perbualan secara bertatasusila.
Fokus Sampingan: 10.4 menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Membaca petikan cerpen yang diadaptasikan dalam bentuk skrip drama dengan sebutan dan intonasi yang sesuai.
ii. Melengkapkan grafik menunjukkan bukti bagi aspek persoalan,nilai dan pengajaran yang terkandung dalam petikan.
iii. Membina enam ayat kata kerja
Kemahiran Bahasa: Fokus Utama: Kemahiran Membaca
Fokus Sampingan: Kemahiran menulis
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Kata kerja
Kosa Kata: Umum: meninjau-ninjau, usang, meramas-ramas, jemari
Istilah:
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pendidikan Moral
Nilai: Mengenang jasa, hormat pada orang tua
Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran Berfikir
- Teknik soal jawab
- Peta minda
- Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
1
|
SET INDUKSI
* nyatakan jangkaan jawapan murid
4. Guru seterusnya, menghubungkaitkan soalan-soalan tadi dengan tajuk pelajaran KOMSAS iaitu cerpen “Kasut Kelopak Jantung.”
|
|
Kad Ucapan (Rujuk Lampiran)
Teknik soal jawab
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
2
3.
4. |
Teater Pembaca
1. Guru memilih tiga orang murid untuk melaksanakan aktiviti teater bercerita di hadapan kelas.
2. Guru mengedarkan salinan skrip teater bercerita kepada semua murid.
3. Tiga orang murid yang akan melaksanakan aktiviti teater bercerita membaca skrip yang telah diadaptasikan daripada cerpen di hadapan kelas dengan bacaan yang lancar, sebutan jelas dan intonasi yang sesuai
4. Murid lain mendengar dengan meneliti edaran skrip drama (Lampiran 2)
5. Tamat bacaan teater bercerita, guru bertanya pendapat daripada sekurang-kurangnya 2 orang murid tentang peristiwa penting yang terdapat dalam petikan skrip teater bercerita tadi.
6. Murid menjelaskan pendapat secara lisan.
Aktiviti Stesen
1. Guru mengarahkan murid membentuk 4 kumpulan/stesen.
2. Berdasarkan petikan , setiap kumpulan/stesen diberi agihan tugas untuk menunjuk buktikan unsur-unsur sastera dalam petikan :
- kumpulan 1 - persoalan dengan contoh - kumpulan 2 - nilai dengan contoh - kumpulan 3 - mesej dengan contoh - kumpulan 4 - perwatakan Cikgu Harun dengan contoh
3. Setiap kumpulan harus melengkapkan grafik minda menunjukbukti unsur sastera cerpen Kasut Kelopak Jantung
6. Kumpulan lain perlu bergerak dari satu kumpulan ke satu kumpulan untuk melengkapkan borang grafik menunjuk bukti.
7. Seorang wakil daripada setiap kumpulan akan membaca hasil dapatan di hadapan kelas.
8. Murid lain menyemak dapatan yang telah mereka peroleh dan guru mengulas jawapan setiap wakil kumpulan.
Kata Kerja
1. Berdasarkan petikan, guru mengarahkan murid menggariskan sekurang-kurangnya enam kata kerja yang terdapat dalam petikan.
2. Murid menyenaraikan seberapa banyak kata kerja yang dikesan daripada di papan tulis.
3. Guru menyuruh murid membina enam ayat kata kerja daripada senarai kata kerja yang terdapat di papan tulis.
4. Murid menulis kata kerja di papan tulis.
5. Guru mengulas dan menilai ayat-ayat yang dibina oleh murid.
6. Murid lain menulis ayat yang telah dibetulkan dalam buku latihan.
|
Objektif (i) tercapai
Objektif (ii) tercapai
Objektif (iii) tercapai
|
Teater Pembaca – Beberapa orang murid membaca skrip di hadapan kelas
Teknik stesen- Pelajar mencari maklumat secara berkumpulan dari satu stesen ke satu stesen
Peta minda
Mengelaskan kata kerja |
5. | Penutup
|
|
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
3
|
|
i |
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
4
|
|
|
|
Lampiran
Lampiran 1 : Kad Ucapan Hari Guru Lampiran 2: Petikan skrip Teater Bercerita Kasut Kelopak Jantung Cikgu Ahmad mematikan enjin motosikalnya. Perlahan-lahan dia turun dari motosikal sambil meninjau-ninjau keliling rumah yang agak usang. Suasana sepi dan menyenangkan. Cikgu Harun : Jauh juga rumah Ahmad ni. (Bercakap sendiri sambil meninjau- ninjau ke arah sebuah pondok yang usang) Assalammualaikum! Ahmad! (Cikgu Harun memandang sekeliling rumah) Betul ke ini rumah Ahmad? Ibu Ahmad : Waalaikumsalam. Encik cari siapa? Kalau mencari Ahmad, dia Tidak ada di rumah sekarang. Ahmad pergi ke kebun sayur. Ambil upah petik cili. Sebentar lagi dia balik. Encik ni siapa? (seorang ibu wanita tua muncul dari belakang rumah.Berjalan terhinggut-hinggut dan kelihatan sangat uzur. Cikgu Harun: Saya Cikgu Harun. Guru tingkatan Ahmad. (Cikgu Harun bersalam dengan ibu Ahmad) Ibu Ahmad : Jemputlah naik cikgu. Cikgu Harun: Tak apalah mak cik. Saya nak jumpa Ahmad. Ahmad ada? Sudah seminggu dia tidak ke sekolah. Eh, itu Ahmad. (Cikgu Harun terpandang kelibat Ahmad yang berjalan agak perlahan di celah- celah semak di belakang rumah) Ahmad! Ahmad : Eh, Cikgu! (Ahmad agak terkejut melihat Cikgu Harun di hadapan rumahnya) Ahmad : Terima kasih cikgu! (Air mata terharu mengalir dari kelopak mata Ahmad) Cikgu Harun menghidupkan enjin motosikalnya dan meninggalkan pondok usang Ahmad. Ahmad dan ibunya memerhati Cikgu Harun sehingga kelibatnya hilang dari pandangan mata mereka.
Cikgu Harun: Kenapa kamu tak buka kelopak jantung ini? (Cikgu Harun
memerhati Ahmad dari atas ke bawah. Dia agak terkejut kerana
Ahmad akur dengan arahannya di sekolah tidak menaggalkan
kasut kelopak jantung buatannya.
Ahmad : Saya belum cukup duit untuk membeli kasut baru , cikgu.
(Ahmad tunduk sambil meramas-ramas jemari halusnya yang
kelihatan kemerah-merahan)
Cikgu Harun: (Nada simpati) Penat bekerja?
Ahmad : Penat (jawab lemah sambil mengangguk-anggukkan kepalanya)
Cikgu Harun : Esok pergi sekolah. Nah ( memberi sebungkus plastik kepada
Ahmad) Pakai uniform dan kasut baru ni. (Cikgu Harun tunduk dan
terus membuka ikatan kasut kelopak jantung yang dipakai oleh
Ahmad)
Ahmad : Terima kasih cikgu! (Air mata terharu mengalir dari kelopak
mata Ahmad)
Cikgu Harun menghidupkan enjin motosikalnya dan meninggalkan pondok usang Ahmad. Ahmad dan ibunya memerhati Cikgu Harun sehingga kelibatnya hilang dari pandangan mata mereka.
No comments:
Post a Comment