MODUL 1
Tingkatan : Empat/Lima
MODUL 1 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Aduhai Bapa
Aspek Sastera :
Genre: Puisi Moden (Sajak)
Hasil Pembelajaran Utama : 8.0 Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi
Hasil Pembelajaran Khusus: 8.2 Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi
8.3 Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi
Huraian Hasil Pembelajaran : Aras 1
ii. mengenal pasti nilai kemanusiaan dalam puisi
iii. mengenal pasti pengajaran dalam puisi
Aras 3
i. menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dalam puisi yang dikaji dengan kehidupan seharian
ii. menjelaskan kaitan nilai kemanusiaan dan pengajaran dengan ilmu bantu dalam puisi
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Menjelaskan sekurang-kurang 4 nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam sajak ‘Aduhai Bapa’.
ii. Menjelaskan hubungkait antara nilai kemanusiaan dalam sajak ‘Aduhai Bapa’ dengan kehidupan seharian.
iii. Menerangkan kaitan nilai kemanusiaan dan pengajaran dengan ilmu psikologi keibubapaan (parenting psychology) dan kepemimpinan
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Psikologi keibubapaan, kepemimpinan
Nilai: Semangat patriotik, Amanah
Kemahiran Bernilai Tambah: Verbal-Linguistik, Kemahiran Berfikir- Kreatif
Pendekatan : Pendekatan Analitik
Aktiviti : Soal jawab, Percambahan fikiran , Perbincangan, Lembaran kerja, Main Peranan
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT/Catatan | ||||||||||||||||||||||||
i. Lafaz sumpah taat dan setia kepada Negara
ii. Tanggungjawab pemimpin |
Induksi Set
1. Murid memain peranan sebagai pemimpin Negara yang mengangkat sumpah di hadapan Yang Di Pertuan Agong dan membaca watikah pelantikan dalam satu majlis rasmi di Istana Negara.
Contoh :
Teks Angkat Sumpah Pelantikan YAB Perdana Menteri Malaysia
Bismillahirahmanirahim. Wallahi. Wabillahi. Saya Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak setelah dilantik memegang jawatan Perdana Menteri akan sesungguhnya bersumpah bahawa saya akan menunaikan kewajipan ini dengan jujur kepada bangsa, agama dan Negara Malaysia .
2. Guru mengaitkan majlis angkat sumpah pelantikan YAB Perdana Menteri Malaysia dengan tanggungjawab pemimpin selepas diterima sebagai Perdana Menteri Malaysia |
Kaedah ICT – Watikah Pelantikan YAB Perdana Menteri Malaysia www.youtube.com/ watch?v=NO_Jzl3cFFU
| ||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT/Catatan | ||||||||||||||||||||||||
1.Unsur pendeklamasian sajak
-Ekspresi
-Penghayatan |
Langkah 1
1. Guru meminta dua orang murid mempersembahkan puisidra “ Aduhai Bapa” secara berpasangan.
2. Guru memberi borang penilaian teknik mendeklamasikan sajak dan murid menilai persembahan puisidra
|
Kemahiran Berfikir – kreatif
Teknik : Puisidra
Lampiran 1
Sajak “Aduhai Bapa” karya Hashim Yaacob
Lampiran 2
Edaran LPG (Borang Penilaian Teknik Pendeklamasian Sajak)
| ||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT / Catatan | ||||||||||||||||||||||||
i. Unsur nilai kemanusiaan
-Semangat patriotik -Sanggup mempertahankan Negara -Sedia berkorban -Amanah -berkarisma
ii. Unsur Pengajaran
-Hendaklah bersemangat pariotik -Hendaklah sedia berkorban. -Hendaklah bersedia untu mempertahankan negara. -Hendaklah amanah ketika memimpin -Pemimpin hendaklah mempunyai karisma dalam memimpin
|
Langkah 2
1. Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan perwatakan pendeklamator dengan nilai dalam sajak
2. Guru meminta murid mengenal pasti nilai kemanusiaan dan pengajaran yang terdapat dalam sajak “Aduhai Bapa” untuk diisi ke dalam Borang LPG nilai dan pengajaran
|
Objektif (i) dan (ii) tercapai
Teknik Soal jawab
Lampiran 3
Edaran borang LPG (Nilai dan Pengajaran)
| ||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT / Catatan | ||||||||||||||||||||||||
i. Hubungkait nilai kemanusiaan dengan kehidupan seharian
- Berkorban dikaitkan semangat untuk berjuang - Berkarisma dikaitkan dengan tingkah laku pemimpin - Amanah dikaitkan dengan aktiviti memimpin organisasi atau entiti - Semangat Patriotik dikaitkan dengan aktiviti menaikkan imej negara
|
Langkah 3
1. Guru membuat agihan kumpulan (satu kumpulan empat orang murid).
2. Setiap kumpulan diminta menghasilkan sekurang-kurangnya dua rangkap pantun empat kerat menggunakan nilai kemanusiaan dalam sajak “Aduhai Bapa” yang dikaitkan dengan kehidupan masyarakat Malaysia.
Contoh:
Nilai kemanusiaan : berkorban untuk negara
Pantun Empat Kerat
Bunga Melati ditapak tangan, Mari disunting dara jelita; Musuh dinanti mengundur jangan, Berputih tulang untuk Negara.
3. Setiap kumpulan mempersembahkan pantun masing-masing sambil menyanyikan lagu rakyat “Rasa Sayang”
|
Aktiviti : Perbincangan dan Percambahan Fikiran
Kaedah Verbal-Linguistik
| ||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT / Catatan | ||||||||||||||||||||||||
i. Hubungkait nilai kemanusiaan dan pengajaran dengan ilmu psikologi keibubapaan
- Ibu bapa sebagai pemimpin - Ibu bapa sebagai ‘role model’ - Ibu mengamalkan nilai kemanusian cemerlang - Ibu bapa menjadi unsur pengajaran positif sebagai panduan memimpin keluarga - Tanggungjawab ibu bapa untuk melahirkan anak-anak/insan yang terasuh
|
Langkah 4
1. Dalam agihan kumpulan (satu kumpulan empat orang murid) yang sama, guru membimbing murid untuk menghasilkan resolusi berdasarkan nilai dan pengajaran dalam sajak “Aduhai Bapa” menggunakan ilmu psikologi keibubapaan dengan berpaksikan jadual ibu bapa sebagai ‘role model’. Ibu bapa sebagai pemimpin dan ‘role model’
Insan/Anak-anak terasuh Unsur pengajaran positif Nilai kemanusiaan cemerlang + =
Nilai Kemanusiaan: Berkarisma
Unsur Pengajaran : Sebagai pemimpin keluarga, ibu bapa hendaklah mempunyai karisma dalam membimbing anak-anak/ahli keluarga.
Resolusi : Dengan merendah diri, kami, Ibu bapa berikrar untuk mengamalkan nilai kemanusiaan cemerlang yang berpandukan dengan unsur pengajaran positif bagi menghasilkan anak-anak/insan yang terasuh.
|
Kemahiran Berfikir- kreatif
Kaedah Verbal-Linguistik
Aktiviti : Perbincangan dan Percambahan Fikiran
| ||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT / Catatan | ||||||||||||||||||||||||
ii) Resolusi Pemimpin Masa Hadapan
- Nilai kemanusiaan yang positif
Gurindam 12 Fasal yang Kesebelas
Contoh
- Berjasa kepada negara - Berbuat baik kepada orang lain - Amanah apabila diberi kepercayaan
- Bentuk Resolusi
Kami bertekad untuk (nilai kemanusiaan) (kaitkan dengan kehidupan seharian)
|
2. Setiap kumpulan diminta berbincang untuk menghasilkan sekurang-kurangnya empat rangkap gurindam menggunakan nilai kemanusiaan dalam sajak dan membuat resolusi
Contoh: Gurindam 12 Fasal yang Kesebelas karya Raja Ali Haji
Hendaklah memegang amanat,, buanglah khianat Hendaklah menjadi kepala, buang Perangai yang cela Hendaklah berjasa, kepada sebangsa
Nilai kemanusiaan : i) berjasa kepada negara ii) berbuat baik kepada orang lain iii) amanah
Resolusi:
i) Berdasarkan perbincangan, kami bertekad untuk berjasa kepada negara jika dipilih oleh rakyat untuk menjadi pemimpin.
i) Berdasarkan perbincangan, kami bertekad untuk berbuat baik apabila menyumbangkan khidmat kepada negara.
i) Berdasarkan perbincangan, sebagai pemimpin, kami bertekad untuk memegang amanah yang diberikan oleh rakyat ketika berurusan dengan orang lain.
3. Setiap kumpulan membentangkan resolusi.
|
Objektif (iii) tercapai
Kemahiran Berfikir- kreatif
Kaedah Verbal-Linguistik
Aktiviti : Perbincangan dan Percambahan Fikiran
| ||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT / Catatan | ||||||||||||||||||||||||
ii) Tokoh Bapa Kemerdekaan Negara Al Marhum Tunku Abd. Rahman Putra Al-Haj
- Nilai kepemimpinan - Unsur pengajaran yang boleh diteladani - Sumbangan terhadap negara
|
Langkah Peneguhan dan Penilaian
i. Guru memperdengarkan rakaman lagu ‘Bapak’ yang dinyanyikan oleh Allahyarham Sudirman.
ii. Sebagai peneguhan dan penilaian, murid diminta menyenaraikan nilai kemanusiaan dan unsur pengajaran berkaitan tokoh Al Marhum Tunku Abd. Rahman Putra Al-Haj yang terdapat dalam setiap rangkap lagu dan menulis sinopsis sumbangannya .(Edaran Lembaran Kerja seni kata lagu ‘Bapak’)
|
Objektif (iii) tercapai
KaedahICT- www.youtube.com/ watch?v=oCPuSAB_ Xzw
Kemahiran Berfikir- kreatif
Aktiviti : Percambahan Fikiran
|
Lampiran
Bapak Lihat ladang kita Terbentang luas Subur dan menghijau Tanah yang merdeka Bapak Ini rumah kita Pusaka peninggalan Untuk melindung keluarga yang merdeka Bapak Yang hendak ku kata Pengorbananmu Memberikan kami Tanah yang merdeka (Ulang semua rangkap) 4 Senikata lagu ‘Bapak’ nyanyian Allahyarham Sudirman Hj Arshad
Digubal oleh : En. Abd Razak bin Abd Malek SMK Segambut, Kuala Lumpur
En. Asmahudi bin Ahmad SMK Kunak, Sabah
No comments:
Post a Comment