MODUL 1
Tingkatan : Empat
MODUL 1 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Pantun Empat Kerat (Budi)
Genre: Puisi Melayu Tradisional
Fokus Utama: 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan
tentang pelbagai bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.
Aras 1 (i) Mendengar dan mengemukakan persoalan pokok, isi penting dan kurang penting dalam pelbagai bahan.
(iii) Membina dan mengajukan soalan bercapah rendah dan tinggi untuk mendapat
penjelasan lanjut.
(v) Menganalisis maksud tersurat dan tersiratnuntuk mendapatkan pemahaman yang
menyeluruh serta mesej yang ingin disampaikan.
Fokus Sampingan: 1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai
soalan.
Aras 2 (i) Berbincang dengan menggunakan soalan bercapah aras tinggi dan memberikan jawapan
yang tepat secara bertatasusila.
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Berpantun dengan intonasi yang betul
ii. Menghurai maksud pantun budi.
iii. Menyediakan empat soalan temu ramah.
iv. Menyediakan satu temu ramah yang lengkap dan menepati format.
Kemahiran Bahasa: Fokus Utama: Kemahiran bertutur dan membaca
Fokus Sampingan: Kemahiran menulis
Sistem Bahasa: Sebutan dan intonasi
Tatabahasa: ayat tanya
Kosa Kata: Umum: resam, Seri Rama
Istilah: -
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Pendidikan moral, agama
Nilai: Berbudi, berbuat baik
Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran berfikir
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
1
Fungsi pantun
- sebagai pembuka majlis
- adat meminang.
- |
Induksi Set
i. Murid bersoal jawab dengan guru tentang fungsi pantun dalam masyarakat Melayu.
ii. Murid mendengar penjelasan guru tentang fungsi pantun dan keindahan pantun.
iii. Murid diperdengarkan dengan contoh teknik berpantun yang betul oleh guru.
|
|
- Kemahiran berfikir
- Kemahiran mendengar
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
2
|
i. Murid menerima bahan edaran pantun empat kerat (budi).
ii. Murid membaca senyap sambil menggarisi perkataan sukar.
iii. Beberapa orang murid dipilih secara rawak untuk berpantun dengan intonasi yang betul.
iv. Murid mendengar penjelasan guru tentang makna perkataab sukar serta membuat pengukuhan tentang persembahan murid tadi.
|
Objektif (1) tercapai |
- Kemahiran mendengar. |
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
3
|
i. Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
ii. Setiap kumpulan diminta membincangkan maksud pantun. Satu kumpulan satu rangkap.
iii. Ketua kumpula membentangkan hasil kerja masing-masing.
iv. Guru memberi komen dan membuat penambahbaikan.
|
Objektif (2) tercapai
i |
BBM:
- Kertas mahjung - pen marker.
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
4
|
i. Setiap kumpulan diberi kad arahan untuk menjalankan aktiviti temuramah.
ii. Murid berbincang dalam kumpulan dala kumpulan untuk membina ayat tanya bagi mendapat maklumat tentang maksud pantun.
iii. Ahli kumpulan yang lain juga berbincang untuk menulis ayat penyata sebagai jawapan.
iv. Hasil kerja ditulis di atas kertas mahjung.
|
Objektif (3) tercapai |
Kemahiran menulis. |
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | PenilaianFormatif | KBT / Catatan |
5
|
i. Ketua kumpulan melekatkan hasil kerja di papan putih.
ii. Wakil setiap kumpulan melakonkan dialog di hadapan kelas dengan menggunakan intonasi sebutan ayat tanya dan ayat penyata dengan betul.
iii. Guru memberi peneguhan dan membuat penambahbaikan terhadap persembahan murid.
iv. Murid diminta menyalin bahan ke dalam buku latihan.
|
Objektif (3) tercapai. |
KBT: Kemahiran bertutur
TKP: - interpersonal.
- menjana idea
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
6
|
Penutup dan Peneguhan
i. Guru membuat rumusan tentang kemahiran yang telah diperoleh murid dan P&P pada hari itu. ii. Guru membuat peneguhan terhadap semua hasil kerja murid.
|
|
|
Lampiran 1
Pantun Empat Kerat (Budi) Terang bulan terang di paya, Anak itik terenang-renang, Anak kambing memakan rumput, Air pasang tenang-tenangan, Jika tak kenang kepada saya, Budi sedikit bila kan hilang, Nama yang baik tidak tersebut Itu menjadi kenang-kenangan. Anak merak mati tersangkut, Anak ikan berlima-lima, Mati dipanah Seri Rama, Mati ditimpa punggur anggur, Resam di dunia juga disebut, Kasih tuan saya terima, Orang yang mati meninggalkan nama. Sebagai hutang seribu tahun.
Lampiran 2 (Kad Arahan)
No comments:
Post a Comment