MODUL 2
Tingkatan : Empat
MODUL 2 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Hikayat Indera Nata
Genre: Prosa Tradisional
Fokus Utama: 10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
Aras 1:
v. Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan dalam karya.
Fokus Sampingan: 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Aras :
iii. Membina dan mengajukan soalan bercapah aras rendah dan tinggi untuk mendapat penjelasan lanjut.
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Menyenaraikan lima watak dan perwatakan Indera Nata berdasarkan contoh-contoh yang sesuai.
ii. Memberikan maksud perkataan berdasarkan konteks cerita.
iii. Membina lima ayat tanya dengan menggunakan pelbagai kata tanya.
Kemahiran Bahasa: Fokus Utama: Kemahiran Membaca
Fokus Sampingan: Kemahiran Lisan
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Ayat Tanya
Kosa Kata:
Umum: cetera, mergastua, lembur, berseru-seru, kabul
Istilah:
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Kesusasteraan Melayu
Nilai: Berani, bijaksana, prihatin, menghormati orang tua
Kemahiran Bernilai Tambah: Kemahiran berfikir kritis - menghubungkaitkan, menganalisis, teori kecerdasan pelbagai, pembelajaran konstruktivisme
BCB: Membaca intensif
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan | ||||||||
Set Induksi
|
Pantun: Rakit-rakit dari Inderagiri, Menyeberang hendak ke Pulau Jawa; Jikalau tuan puteri suka menyerahkan diri, Nanti esok kakanda bawa.
Pelita dua tanglung pun dua, Dari rumah laksamana; Diam juga sabarkan juga, Jika untung tiada ke mana. Ikan pari bertelur beribu, Bertelur sejengkal juga; Hujan arah ke langit biru, Tawakalku dapat juga. |
|
Teori kecerdasan pelbagai
|
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan | ||
1
|
Membaca Teks Secara Intensif:
Watak dan Perwatakan Indera Nata
|
Mencapai objektif pertama
|
BCB – membaca secara intensif
KB – mengenal pasti menganalisis |
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan | ||
2
|
Aktiviti Kerusi Panas:
Jangkaan Jawapan i. Mengapa kamu pergi ke mahligai tersebut? ii. Siapakah yang mengajar anda bercakap dengan binatang? iii. Apakah gunanya gading gajah emas tersebut? iv. Apakah kemahiran anda selain boleh bercakap dengan binatang? vi. Mengapa anda membiarkan raksasa itu dibunuh sedangkan anda tidak dicederakan?
|
Mencapai objektif kedua |
KB – mengaitkan
Teori kecerdasan pelbagai |
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
3
4
|
Membina Ayat Tanya:
Memberikan Maksud Perkataan
Cetera mergastua lembur berseru-seru kabul
|
Mencapai objektif kedua
Mencapai objektif ketiga |
LCD
KB – mengenal pasti
BCB – Membaca intensif
LCD Kamus Dewan Edisi 4 |
Langkah | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Penilaian Formatif | KBT / Catatan |
Peneguhan & Penilaian
|
Maka Indera Nata pun amat takut, katanya, “Hai tuan puteri, betapa bicara kakanda ini, kalau didapatinya kakanda ini oleh raksasa itu?”
a. Adakah benar Indera Nata itu berani berdasarkan pernyataan tersebut? b. Mengapa anda berkata begitu.
Jangkaan Jawapan:
i. Indera Nata seorang yang berani tetapi dia berhati-hati. ii. Indera Nata takut tertangkap. iii. Indera Nata tidak takut dengan binatang buas tetapi takut dengan raksasa
|
|
KB - mengkritik
|
Lampiran 1:
Petikan1 Adapun Indera Nata itu terlalu sekali beraninya dan beberapa ia bertemu dengan mergastua yang buas-buas itu pun tiada memberi bahaya akan dia dan jika tiada dengan Indera Nata itu nescaya matilah hamba dimakan oleh segala binatang. Jangkaan Jawapan
Petikan 2
Maka Indera Nata pun segera naik ke atas mahligai itu, serta sampai maka ia melihat tuan puteri tujuh orang. Maka Indera Nata pun hairan melihat kekayaan Tuhan seru alam sekalian.
Jangkaan Jawapan
a. Siapakah yang dilihat oleh Indera Nata?
b. Berapa orangkah tuan puteri yang disorokkan oleh raksasa?
Petikan 3
Maka kata Indera Nata, “Hai tuan puteri sekalian, adapun nama hamba ini Indera Nata anak Raja Rom, kerana hamba datang ke mari ini disuruh oleh Raja Rom mencari gajah bergadingkan emas..
Jangkaan Jawapan
a. Siapakah yang datang ke mahligai raksasa?
b. Apakah tujuan dia datang ke situ?
c. Mengapakah Indera Nata disuruh ke situ?
Petikan 4
Maka lalu ia memeluk mencium anaknya itu seraya katanya, “Wah anakku tuan, hiduplah rasa hatiku tuan dan nyawa bonda tuan adapun selama anakku pergi itu tiadalah aku mau makan dan minum dan tidur daripada sangat aku bercintakan anakku ini!”
Jangkaan Jawapan
a. Mengapakah bonda Indera Nata tidak dapat tidur?
b. Mengapakah bonda Indera Nata tidak mahu makan dan minum?
c. Apakah yang terjadi kepada ayahanda Indera Nata?
d. Berapa lamakah Indera Nata pergi mencari gajah bergadingkan emas?
Petikan 5
Setelah sampailah kepada tengah malam tiadalah beroleh tidur. Adapun tangisnya itu dua perkara suatu sebab bertemu dengan anakanda Indera Nata dan kedua tangisnya itu sebab bercerai dengan ayahandanya.
Jangkaan Jawapan
a. Mengapakah bonda Indera Nata menangis?
b. Bilakah bonda Indera Nata tidak dapat tidur?
Disediakan oleh: Pn. Aiani Sudeen En. Muhdi Hj. Majid
No comments:
Post a Comment