MODUL 2
Tingkatan : Empat/Lima
MODUL 2 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Kita Sebatang Pena
Karya Aminhad
Aspek Sastera :
Genre: Puisi Moden (Sajak)
Hasil Pembelajaran Utama : 6.0 Mengenal pasti gaya bahasa puisi.
Hasil Pembelajaran Khusus: 6.4 Menganalisis unsur bunyi dalam puisi.
Huraian Hasil Pembelajaran : Aras 1
ii. Menyenaraikan aspek gaya bahasa.
iv Menyenaraikan kata ganda, citra dan citraan (imej dan imejan),sinkope, metafora,personifikasi,
simile,dan pengulangan dalam puisi yang dikji’
v. mengenal pasti asonansi dan aliterasi, kombinasi bunyi, rima, dan jeda dalam puisi yang dikaji.
Objektif: Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Menyenaraikan contoh gaya bahasa (metafora dan simile) dan diksi
ii. Mengenal pasti unsur bunyi (asonansi, aliterasi dan rima).
Pengisian Kurikulum
Ilmu: Kemanusiaam
Nilai: Menghargai, Berwaspada Ketuhanan
Kemahiran Bernilai Tambah: Kecerdasan Pelbagai, Kemahiran Berfikir, Kajian Masa Depan
Pendekatan : Mengalami dan Menghayati
Aktiviti : Kelas, perbincangan, penerangan, MESTAMU (melagukan puisi puisi tanpa muzik)dan simulasi.
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT/Catatan | ||||||||||||||||||||||||||||||
Menerangkan definisi dan konsep gaya bahasa dan unsur Bunyi
Contoh : Aliterasi: Pengulangan Huruf-huruf konsonan
Asonansi: Pengulangan huruf-huruf vocal. |
Set Induksi
1. Murid diarahkan membentuk kumpulan ( satu kumpulan 4 orang murid) 2. Murid diminta membacakan sajak (memestamukan sajak) mengikut irama lagu kegemaran masing-masing. 3. Murid memilih wakil untuk mempersembahkan sajak dalam bentuk mestamu di hadapan kelas.
Langkah 1
1. Seorang wakil murid diminta mendeklamasikan sajak dengan cara yang betul 2. Pendelamator dibimbing untuk mendeklamasikan sajak dengan cara yang betul oleh guru dan memberi maksud sajak ’Sebatang Pena’
Langkah 2
1. Murid mendengar penerangan guru berkaitan konsep dan definisi aspek gaya bahasa.
2. Murid mendengar penerangan guru berkaitan aspek gaya bahasa dan unsur bunyi. 3. Murid menyenaraikan beberapa unsur gaya bahasa dan mengkategorikan unsur gaya bahasa yang terdapat dalam sajak yang dikaji. 4. Murid menyenarai dan memberikan contoh unsur bunyi dalam sajak yang dikaji.
|
Lampiran Sajak (Rujuk buku teks) Sajak: Sebatang Pena’
Kemahiran berfikir (kreatif)
Lampiran 1 Edaran LPG (Konsep gaya bahasa dan unsur bunyi)
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT/Catatan | ||||||||||||||||||||||||||||||
Unsur gaya bahasa:
- Metafora - Simile - Sinkop
Unsur Bunyi:
- asonansi - aliterasi |
Langkah 3
1. Murid kembali kepada kumpulan dan diberi tugas mencari dan mengkategorikan gaya bahasa dan unsur bunyi.
Kumpulan 1 dan 2
- Mencari dan menyenaraikan gaya bahasa yang terdapat pada sajak. Contoh : Metafora -pena kehidupan R1 B1, jalan hidup R2 B2
Simile -seperti goresan-goresan R2 B1, seperti lakaran-lakaran R2 B1
Diksi pemilihan kata ganda -dilakar-lakarkan, goresan-goresan R2 B1
Kumpulan 3 dan 4
- Mencari dan menyenaraikan unsur bunyi yang terdapat pada sajak. Contoh: Aliterasi – pengulangan bunyi huruf-huruf konsonan
Digores-goreskan dilakar-lakarkan sepenuh daya R1 B2 Penhgulangan bunyi huruf ’k’. Diulang sebanyak 4 kali
Asonansi-pengulangan bunyi huruf-huruf vokal
Seperti gores-goresan seperti lakar-lakaran itulah R2 B 1 Pengulangan bunyi huruf ’e’. Diulang sebanyak 5 kali |
Kemahiran Berfikir – kreatif
Kaedah: Berkumpulan
Teknik: Kecerdasan pelbagai
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT / Catatan | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. Wakil dari setiap kumpulan diminta oleh guru untuk membentangkan hasil dapatan melalui perbincangan dalam kumpulan. Setiap wakil diberi masa untuk mengemu- kakan hasil dapatan mereka.
3. Murid diberi peluang untuk mencela dan memberi pendapat mereka berkaitan gaya bahasa dan unsur bunyi.
Penutup
- Murid diberi peneguhan melalui ulasan guru berkaitan aspek gaya bahasa dan unsur bunyi berdasarkan dapatan murid melalui perbincangan dalam kumpulan.
- Murid diberi tugasan berkaitan gaya bahasa dan unsur bunyi untuk disiapkan di rumah.
Contoh tugasan:
1. Berdasarkan sajak ’Sebatang Pena’:
a) Jelaskan tiga keindahan gaya bahasa selain gaya bahasa yang dikaji dalam kelas.
b) Huraikan unsur bunyi sajak tersebut.
c) Prihalkan rima sajak tersebut.
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Isi Pelajaran |
| KBT / Catatan | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Langkah 3
1. Guru membuat agihan kumpulan (satu kumpulan empat orang murid).
2. Setiap kumpulan diminta menghasilkan sekurang-kurangnya dua rangkap pantun empat kerat menggunakan nilai kemanusiaan dalam sajak “Aduhai Bapa” yang dikaitkan dengan kehidupan masyarakat Malaysia.
Contoh:
Nilai kemanusiaan : berkorban untuk Negara
Pantun Empat Kerat
Bunga Melati ditapak tangan, Mari disunting dara jelita; Musuh dinanti mengundur jangan, Berputih tulang untuk Negara.
3. Setiap mempersembahkan pantun masing-masing sambil menyanyikan lagu rakyat “Rasa Sayang”
Lampiran 1 : Gaya bahasa
Lampiran 2 :Unsur Bunyi
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
No comments:
Post a Comment