MODUL 1
Tingkatan : Empat
MODUL 1 |
Masa : 80 minit
Tajuk : Hikayat Cendawan Putih
Aspek Sastera : Latar
Genre : Prosa Tradisional
Hasil Pembelajarann Utama : 6.0 Menghuraikan latar dalam karya prosa.
Hasil Pembelajaran Khusus : 6.2 Menerangkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dalam karya.
6.3 Menghubungkaitkan latar tempat, latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya.
Aras 1:
ii. Menyenaraikan latar masa, latar tempat dan latar masyarkat.
iii. Menyatakan perkaitan latar dengan peristiwa dalam karya.
Aras 2:
ii. Menghuraikan latar dalam karya.
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Menyenaraikan empat latar tempat berdasarkan cerita.
ii. Menyenaraikan empat latar masyarakat berdasarkan cerita.
iii. Mengaitkan latar masyarakat dan latar tempat dengan peristiwa dalam cerita.
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Geografi, Sejarah
Nilai : Kasih sayang, sanggup berkorban, tabah, taat, berani
Kemahiran Bernilai Tambah : Kemahiran berfikir – menganalisis, mengenal pasti, membuat perkaitan
Pendekatan : Berfokus
Aktiviti : Membaca, perbincangan, pembentangan, penerangan
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT/Catatan |
Perayaan Hari Kemerdekaan:
· Tempat · masyarakat · Masa
Latar tempat:
· Gunung Meraksa Dewa · Melaka Pura · Kesambi Pura · Indera Buangan · Agung Sari
|
Set Induksi:
· Guru menayangkan sekeping gambar yang berkaitan dengan peristiwa perayaan. · Guru meminta murid memberikan pendapat tentang perayaan yang diraikan. · Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.
Langkah 1:
latar yang dikaji dalam teks.
Langkah 2:
· Guru membahagikan murid-murid kepada lima kumpulan. · Guru mengedarkan LPG 1 berdasarkan cerita yang dikaji (Lampiran 1) · Guru meminta murid-murid berbincang tentang peristiwa yang berlaku berdasarkan latar tempat yang diberi dan melengkapkan LPG 1. · Guru meminta murid membentangkan hasil perbincangan dalam kumpulan.
|
· Menghubung kait
· LPG 1 · Membaca intensif · Kemahiran berfikir - menganalisis |
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | KBT/Catatan |
Latar masyarakat: · Masyarakat feudal · Masyarakat istana · Masyarakat haiwan · Masyarakat yang sanggup berkorban · Masyarakat yang setia kepada pemimpin
Contoh-contoh latar yang diberikan dalam langkah dua dan tiga.
|
Langkah 3:
· Guru mengedarkan LPG 2 (Lampiran 2) · Setiap kumpulan dikehendaki mengesan latar masayarakat dalam cerita dan mengisi ruangan dalam lampiran yang disediakan. · Wakil daripada setiap kumpulan diminta membentangkan hasil perbincangan tentang peristiwa yang didapati.
Penilaian:
· Guru membuat penilaian secara tersusun mengikut langkah 1,2,dan 3. · Murid dikehendaki menyenaraikan tiga latar tempat dan tiga latar masyarakat berdasarkan peristiwa yang terdapat dalam keseluruhan cerita yang dikaji.
Penutup:
· Guru membuat rumusan isi pelajaran yang diajarkan. · Guru meminta murid-murid melagukan pantun daripada teks yang dikaji. |
· LPG 2 · Membaca intensif · Kemahiran berfikir - menganalisis
|
Lampiran 1
Latar Tempat Peristiwa ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Gunung Meraksa Dewa ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Negeri Melaka Pura ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Negeri Kesambi Pura
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Negeri Indera Buangan ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Negeri Agung Sari
Lampiran 2
Latar Masyarakat Peristiwa/Ulasan ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Disediakan oleh: Pn. Aiani Sudeen En. Muhadi Hj. Majid
No comments:
Post a Comment